CSRD voor gemeenten

Gemeenten zijn (nog) niet CSRD-plichtig. Ze krijgen echter wel te maken met de CSRD via samenwerkingen met bedrijven die aan deze richtlijn moeten voldoen, maar bijvoorbeeld ook via de Bank Nederlandse Gemeenten. Daarnaast kan de CSRD relevant zijn als onderdeel van hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen en -verantwoording.

Deze ontmoetingsplek is bedoeld om gemeenten te ondersteunen bij het begrijpen van de CSRD en de mogelijke implicaties voor gemeentelijke organisaties. Dit kan bijvoorbeeld gaan om duurzaam inkopen, transparante rapportages, samenwerking met partners die onder de CSRD vallen, of bedrijven die in de gemeente met de richtlijn te maken krijgen.

Top 5 meest gestelde vragen

Nee, als gemeente ben je niet verplicht om de CSRD te implementeren. In de toekomst kan deze verplichting er wel komen.

Hoewel gemeenten niet verplicht zijn, worden zij als ketenpartner betrokken door CSRD-plichtige bedrijven en gevraagd om kennis en data aan te leveren. Denk hierbij aan informatie over lokale duurzaamheidsinitiatieven, energieverbruik of CO2-uitstoot. In deze context speelt de gemeente een rol in de naleving van de CSRD door samen te werken met bedrijven en hen te voorzien van relevante data.

Daarnaast kiezen veel gemeenten er vrijwillig voor om met de CSRD-principes aan de slag te gaan, gedreven door de ambitie om betrouwbaar bestuur te bevorderen, duurzaam beleid te implementeren en het goede voorbeeld te geven. Dit versterkt niet alleen het vertrouwen van inwoners en ondernemers, maar draagt ook bij aan het realiseren van bredere duurzaamheidsdoelen binnen de regio.

De CSRD geeft je handvatten om de positieve en negatieve impact binnen je bedrijfsvoering en de waardeketen inzichtelijk te maken en prioriteiten te stellen: welke onderwerpen zijn het belangrijkst en waarop moet mijn organisatie actie ondernemen? Met het antwoord op deze vraag geef je richting aan je duurzaamheidsbeleid: je ziet met welke onderwerpen je het eerst aan de slag kan en welke datapunten je daarvoor moet verzamelen.

Daarnaast verwachten inwoners en stakeholders steeds meer verantwoording van overheden over duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, waarbij transparantie het vertrouwen vergroot.

Zowel met de CO2-prestatieladder als de CSRD verstrekken publieke organisaties gedetailleerde informatie over hun milieu-impact, maar de focus verschilt aanzienlijk: de CO2-prestatieladder richt zich specifiek op de rapportage van CO2-uitstoot en klimaat gerelateerde risico’s, terwijl de CSRD een bredere benadering heeft. Deze omvat niet alleen de klimaatimpact, maar ook sociale en governance-kwesties, zoals mensenrechten, arbeidsomstandigheden en bedrijfsbestuur. Dit maakt de CSRD een meer uitgebreide richtlijn voor duurzaamheidsrapportage.

Met de nieuwe CO2-prestatieladder 4.0 geef je voor een gedeelte al invulling aan de CSRD, aangezien de CO2-prestatieladder bijdraagt aan de bredere duurzaamheidsdoelen die de CSRD beoogt.

Krijg grip op de CSRD door je eerst goed in te lezen. Begrijp de kern, duik in de methodiek en ontdek de impact op jouw organisatie. Volg webinars, trainingen en ga in gesprek met experts. Zo bouw je een stevige basis en weet je precies hoe je elke fase van de CSRD effectief doorloopt.

De link tussen brede welvaart en de CSRD ligt in het feit dat beide concepten gericht zijn op het bevorderen van duurzaamheid en het verbeteren van maatschappelijke waarde. Brede welvaart richt zich op het welzijn van mensen, de maatschappij en het milieu, terwijl de CSRD publieke organisaties (zoals gemeenten, provincies en andere overheden) aanspoort om te rapporteren over hun impact op deze gebieden, waaronder milieu, sociale factoren en governance (ESG). Door publieke organisaties transparant te maken over hun bijdrage aan brede welvaart, draagt de CSRD bij aan het monitoren en verbeteren van de duurzame ontwikkeling van zowel hun beleid en activiteiten als de bredere samenleving.

Nuttige informatie voor gemeenten

De Handreiking Duurzaamheidsrapportage is ontwikkeld door de Coalition of the Willing, een samenwerking tussen gemeenten, provincies, waterschappen, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), kennisinstellingen en adviesorganisaties. De handreiking biedt waardevolle inzichten in de CSRD en duurzaamheidsrapportage en bevat een kernset van ESG-thema’s, speciaal ontwikkeld voor overheden om hiermee aan de slag te gaan. Voor gemeenten en provincies ligt de nadruk op thema’s zoals duurzame mobiliteit, openbaar vervoer, groen en Brede Welvaart.

Agenda

27
 mei.

Inzicht in belangrijke duurzaamheidsthema’s met een dubbele materialiteitsanalyse

18
 juni.

Webinar: CSRD voor veiligheidsregio’s

Aan de slag met de CSRD?

Je start met het in kaart brengen van de duurzaamheidsonderwerpen die écht tellen voor jouw organisatie. Dit doe je met een dubbele materialiteitsanalyse (DMA), waarmee je een materialiteitsmatrix opstelt. Hierin staan alle relevante duurzaamheidsthema’s. De 5 stappen hieronder laten zien hoe je dit aanpakt.

1

Breng je waardeketen in kaart

Start met het uitvoeren van een waardeketenanalyse en identificeer belangrijke ketenpartners, zowel upstream als downstream, zoals leveranciers en eindgebruikers. Denk hierbij verder dan alleen eerstegraads ketenpartners. 

2

Betrek relevante stakeholders

Breng de stakeholders in kaart en analyseer zowel hun belang bij als hun invloed op het proces. Op basis hiervan stel je een effectieve stakeholderstrategie op.

3

Identificeer relevante duurzaamheidsonderwerpen

Stel een longlist op van potentiële duurzaamheidsonderwerpen die mogelijk materieel zijn voor jouw organisatie en die je wilt meenemen in de materialiteitsanalyse.

4

Beoordeel impacts, risico's en kansen

Voor de geselecteerde onderwerpen uit stap 3, definieer je de mogelijke impacts, risico’s en kansen. Beoordeel vervolgens de omvang van deze elementen en ken een score toe. Raadpleeg hierbij ook relevante ketenpartners en stakeholders om een compleet beeld te krijgen.

5

Visualiseer de belangrijkste onderwerpen

Plot de beoordeelde onderwerpen in een matrix en bepaal welke onderwerpen materieel zijn. Het resultaat hiervan is een shortlist van de onderwerpen die de scope van je rapportage bepalen.