CSRD voor omgevingsdiensten

Omgevingsdiensten zijn (nog) niet CSRD-plichtig. Ze krijgen echter wel te maken met de CSRD via bedrijven binnen hun toezichtgebied die aan deze richtlijn moeten voldoen. Daarnaast kan de CSRD relevant zijn als onderdeel van hun eigen duurzaamheidsrapportage en duurzaamheidsverantwoording.  

Deze ontmoetingsplek is bedoeld om de 28 omgevingsdiensten te ondersteunen bij het begrijpen van de CSRD en de mogelijke implicaties voor hun organisaties. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de eigen organisatie, zoals de CO₂-uitstoot of de diversiteit en inclusie van het personeel. Maar het kan ook gaan om de maatschappelijke bijdrage van het werk van omgevingsdiensten, bijvoorbeeld door het monitoren van milieudoelen op het gebied van luchtkwaliteit, bodemkwaliteit en stikstof.

Top 5 meest gestelde vragen

Nee, als omgevingsdienst ben je momenteel niet verplicht om de CSRD te implementeren. In de toekomst kan deze verplichting er wel komen.

Hoewel omgevingsdiensten zelf niet onder de verplichtingen van de CSRD vallen, kunnen zij wel te maken hebben met CSRD-plichtige bedrijven binnen hun toezichtgebied. In dat geval moeten zij deze bedrijven voorzien van relevante kennis en data, bijvoorbeeld over CO₂-uitstoot, bodemkwaliteit en stikstof.

Daarnaast zijn steeds meer omgevingsdiensten bezig met thema’s zoals de energietransitie en circulaire economie, maar wordt hier nog niet op een uniforme manier over gecommuniceerd. De CSRD biedt een kans om hierin meer structuur aan te brengen.

De CSRD geeft je handvatten om de positieve en negatieve impact binnen je bedrijfsvoering en de waardeketen inzichtelijk te maken en prioriteiten te stellen: welke onderwerpen zijn het belangrijkst en waarop moet mijn organisatie actie ondernemen? Met het antwoord op deze vraag geef je richting aan je duurzaamheidsbeleid: je ziet met welke onderwerpen je het eerst aan de slag kan en welke datapunten je daarvoor moet verzamelen. Bovendien biedt de CSRD een kans om uniform te rapporteren over de voortgang op duurzaamheid, waarmee je de vergelijking van data tussen verschillende omgevingsdiensten vergemakkelijkt en de duurzaamheidsactiviteiten transparanter maakt.

Ook verwachten stakeholders steeds meer verantwoording van overheden over duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, waarbij transparantie het vertrouwen vergroot.

CSRD-rapportage draait om de belangrijkste duurzaamheidsthema’s van je organisatie, zoals milieu-impact, sociale verantwoordelijkheid en goed bestuur. Je bepaalt zelf welke onderwerpen en datapunten relevant zijn, maar moet deze keuzes goed onderbouwen. Vervolgens toetst een accountant de gemaakte keuzes en rapportage net zoals bij financiële verslaglegging. Zo wordt de kwaliteit en betrouwbaarheid gewaarborgd.

  • De CSRD zorgt ervoor dat meer organisaties transparant rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties dan eerdere richtlijnen. Door transparanter en uniformer te rapporteren wordt het vertrouwen vergroot.
  • Organisaties leggen de verantwoordelijkheid voor de juistheid van deze rapportages bij hun raad van bestuur en zorgen voor externe verificatie.
  • Duurzaamheidsinformatie wordt onderdeel van het jaarlijkse financiële verslag. De CSRD vereist een geïntegreerde benadering. Hierdoor zijn rapportages onderling beter te vergelijken. 

Krijg grip op de CSRD door je eerst goed in te lezen. Begrijp de kern, duik in de methodiek en ontdek de impact op jouw organisatie. Volg webinars, trainingen en ga in gesprek met experts. Zo bouw je een stevige basis en weet je precies hoe je elke fase van de CSRD effectief doorloopt. Vervolgens is de eerste stap van de CSRD om een dubbele materialiteitsanalyse op te stellen.

Agenda

27
 mei.

Webinar: De basis van de CSRD voor overheden

12
 juni.

CSRD als kompas: een structuur voor duurzaamheidsrapportage bij overheden

Aan de slag met de CSRD?

Je start met het in kaart brengen van de duurzaamheidsonderwerpen die écht tellen voor jouw organisatie. Dit doe je met een dubbele materialiteitsanalyse (DMA), waarmee je een materialiteitsmatrix opstelt. Hierin staan alle relevante duurzaamheidsthema’s. De 5 stappen hieronder laten zien hoe je dit aanpakt.

1

Breng je waardeketen in kaart

Start met het uitvoeren van een waardeketenanalyse en identificeer belangrijke ketenpartners, zowel upstream als downstream, zoals leveranciers en eindgebruikers. Denk hierbij verder dan alleen eerstegraads ketenpartners. 

2

Betrek relevante stakeholders

Breng de stakeholders in kaart en analyseer zowel hun belang bij als hun invloed op het proces. Op basis hiervan stel je een effectieve stakeholderstrategie op.

3

Identificeer relevante duurzaamheidsonderwerpen

Stel een longlist op van potentiële duurzaamheidsonderwerpen die mogelijk materieel zijn voor jouw organisatie en die je wilt meenemen in de materialiteitsanalyse.

4

Beoordeel impacts, risico's en kansen

Voor de geselecteerde onderwerpen uit stap 3, definieer je de mogelijke impacts, risico’s en kansen. Beoordeel vervolgens de omvang van deze elementen en ken een score toe. Raadpleeg hierbij ook relevante ketenpartners en stakeholders om een compleet beeld te krijgen.

5

Visualiseer de belangrijkste onderwerpen

Plot de beoordeelde onderwerpen in een matrix en bepaal welke onderwerpen materieel zijn. Het resultaat hiervan is een shortlist van de onderwerpen die de scope van je rapportage bepalen.